keskiviikko 8. toukokuuta 2013

Valtauksen kohteena: Kööpenhamina!

Torstai 18.4.
Torstai aamuna starttasimme aikaisin aamulla Huittisista kohti Helsinki-Vantaa lentokenttää.  Kaikki vaikuttivat aamusta alkaen virkeiltä ja olimme valmiita kohtaamaan kauan odotetun Kööpenhaminan.

Lento sujui kaikin puolin hyvin ja pääsimme nopeasti suuntaamaan kohti hotelliamme. Hotelli vaikutti mukavalta (vaikka huoneita kuvasikin paremmin sana hytti).

Onneksi pian koitti ruokailu ja pääsimme nauttimaan kukin oma valitsemaan ruokapaikkaan keskustassa. Näimme heti ensimmäisenä päivänä myös karun puolen Kööpenhaminasta. Astelimme nimittäin rohkeina suomalaisina Christianiaan, jossa näimme ne ihmiset, jotka ovat meidän yhteiskunnan pulkasta tippuneet jo ajat sitten. Kamala paikka, mutta kunnialla selvittiin kierroksen loppuun asti..

Perjantai 19.4.
Christianiaan vievän portin viereinen rakennus. Tästä eteenpäin emme saaneet kuvata.
Perjantai aamuna, hyvin nukutun yön jälkeen, oli opettajien päivän vuoro. Opettajat antoivat meille kolme erilaista museo vaihtoehto, joista jokainen valitsi itselleen sopivamman. Kuitenkin porukka jakautui kahtia: toiset suuntasivat Petterin johdolla miehitysmuseoon ja toiset Vesan johdolla Kansallismuseoon. Me valitsimme kohteeksi miehitysmuseon, jonka jälkeen pääsimme myös kävelemään ja kuvailemaan puistoaluetta ja turistikohdetta Pientä merenneitoa.

Illemmalla saimme taas porukan kasaan ja suuntasimme Carlsbergin panimoon. Siellä tutustuimme museomuodossa tehtaaseen. Panimon jälkeen suuntasimme takaisin hotellille valmistautumaan seuraavaan päivään.

Lauantai 20.4.
Wuhuu oppilaiden päivä! Oppilaiden päivänä sai myöskin nukkua hieman pidempään ja syödä maittavaa aamiaista aivan rauhassa. Suuntasimme hotelliltamme kohti Ripleysin museota, jonne meidät johdattivat Antti-Matti ja Sauli. Ripleysin museon oudot, hauskat ja karmaisevat asiat tuntuivat kiinnostavan enimmäkseen meitä oppilaita - ehkä me vain olemme vielä lapsia!
Sauli ja Anu ottivat toisistaan mittaa Ripleysin pelissä.
Astetta karvaisempi kala.
Museokierroksen jälkeen päätimme antaa opettajille hieman vapaa-aikaa ennen ruokailuamme Rosie McGee's ravintolassa. Tämä paikka päätyi ainakin minun lempiravintoloiden ykköseksi. Mahtavia ja herkullisia hampurilaisaterioita ja tacolautasia!

Ruokailun jälkeen sovimme, että jokainen menköön Tivoliin omalla ajallaan. Meidän porukka päätti mennä sinne iltasella. Emme ostaneet laitelippua emmekä menneet laitteisiin, sillä Tivoli osoittautui kalliiksi paikaksi. Joten otimme tavoitteeksi kiertää paikka läpi ja etsiä minulle hattaraa ja Emmi M:lle jäätelöä. Olemme iloisia, että tulimme vasta illalla, koska näimme kauniit valot pimeän tullessa.
Omnomnommm!! Varmaankin puolet tuosta hattarasta meni muiden (Saulin) suihin.
Sunnuntai 21.4.

Ahh! Kotiin lähdön aika! Vielä pitkä päivä edessä, mutta pääsee ihanaan omaan sänkyyn yöllä eikä enää HYTIN sänkyyn. Aamu starttasi jälleen aivan liian aikaisin (puoli kymmenen? Kuvitelkaa sunnuntaiaamuna!!). Lähdimme kiertelemään ja kaartelemaan sinne sun tänne.

Menimme katsomaan kirkkoa-jonka-nimeä-en-enää-muista. Rohkeimmat (ne jotka jaksoivat) kävivät myös kirkon tornissa katsomassa. Maisemat kuuleman mukaan olivat mahtavat. Me tytöt päätimme torkahtaa portailla.

Tämän jälkeen suuntasimme kohti kasvitieteellistä puistoa(?), jossa piti pistää piknik pystyyn, vaikka osa ei aivan ollut selvillä tästä asiasta. Päätimme lähteä lähellä olevaan kebab-paikkaan hakemaan PIENTÄ purtavaa. Oli muuten suurin ja paras pizzaleipä mitä on nähty ja syöty. Tämän kaiken tepastelun jälkeen saimme omin avuin lähteä kohti hotellia ja loppu aika olikin vapaa-aikaa. Lopultakin matka kohti kotia alkoi ja matkan loppupuolella juttu alkoikin olemaan niin levotonta, ettei siitä puhuta.
Komea oppilaskaartimme! (c) Anu
Mahtava reissu on takana mahtavien ihmisten kanssa. Mitään en muuttaisi ja olen onnellinen, että näimme kaiken sen vaivan, sillä palkintona oli tämä reissu! Kiitos kaikille seurasta ja siitä, että kestitte meitä jopa NELJÄ päivää.

- Jenni Sakari & Emmi Hakala

1. hyvä kirjoitus! :)

2. Tämäkään teksti kaikessa ansiokkuudessaankaan ei kyllä selitä, miksi jotain ihme Christianian hippejä on taas lisännyt matkan twiittejä suosikkeihin tai uudelleentwiitannut teitä. En mä mitään stalkkaa, mutta...