maanantai 23. toukokuuta 2016

Erasmus+ edustaa Bulgariassa

Tämänkertainen Erasmus+ reissu suuntautui Bulgariaan Burgasin kaupunkiin. Bulgariaan matkasimme Turkissa sijaitsevan Istanbulin kautta.

Matkaan lähdimme varhain perjantaiaamuna Huittisten bussiasemalta kohti Helsinki-Vantaan lentoasemaa. Lentomme lähti puoli tuntia myöhässä noin kello 12.00. Lensimme Istanbuliin Turkish Airlinesin mukavassa ja viihtyisässä lentokoneessa. Istanbuliin lentomme saapui noin puoli neljä.

Jo lentokoneesta ulos tultuamme ja lentokentällä ollessamme saimme huomata Istanbulin lämpimän ilmaston ja kaupungin valtavan kokoluokan. Matkalla hotellille tunnelma oli jokseenkin odottava ja myös vähän jännittynyt. Matkalla hotellille huomasimme maittemme välisiä kulttuurisia eroja, niin uskonnossa kuin käyttäytymisessä. Hotellimme oli pieni, viihtyisä ja sen henkilökunta vieraanvarainen. Hotellimme oli hyvin keskeisellä paikalla Istanbulin historiallisella kultaisella sarvella. Ensimmäisen päivän iltana Istanbulissa näimme jo sen kuuluisimpia nähtävyyksiä ja tutustuimme paikalliseen ruokakulttuuriin.

Toisena päivänä Istanbulissa kiertelimme katsomassa kaupungin merkittävimpiä nähtävyyksiä. Aloitimme kierroksen aamulla Sinisestä moskeijasta, joka on käytössä oleva moskeija ja pukeuduimme sinne asian mukaisella tavalla. Seuraavana nähtävyytenä oli Istanbulin tunnetuin nähtävyys: Hagia Sofia, jonne jonot olivat jo suuremmat. Hagia Sofia oli upea sisältä ja ulkoa, ja se tulikin kuvattua moneen kertaan. Seuraavaksi kävimme Istanbulin maanalaisessa vesisäiliössä, joka oli myös taianomainen paikka. Vielä ennen ruokailua kävimme Topkapin palatsissa, jossa tutustuimme Ottomaanien valtakunnan aikaisten sulttaanien loistokkaaseen elämäntyyliin.

Hagia Sofia
Sininen moskeija yön hohdossa
Topkapin palatsin jälkeen kävimme syömässä, jonka jälkeen kävimme Istanbulin suurimmissa basaareissa: maustebasaarissa ja suuressa basaarissa, joissa pääsimme shoppailemaan ja tinkaamaan sekä saimme huomata Istanbulin valtavat ihmismassat. Lopun päivää vietimme vapaalla ja nautimme lämpimästä illasta sekä kaupungista ja valmistauduimme henkisesti seuraavan päivän siirtymää kohti Burgasia.

Aamulla aikaisen herätyksen jälkeen lähdimme aamupalan kautta siirtymään kohti Istanbulin vilkasta bussiasemaa ja kohti Bulgariaa. Bussimme lähti ajallaan ja matkalla näimme Turkkia ja kaunista Bulgariaa, eikä maiden raja kulunut kauaa aikaa. Turkin ja Bulgarian rajalla otti aikaa enemmän, kuin meille oli annettu tiedoksi. Onneksi tunnin pysähdystä piristi historian lehtorin päivän hyödyttömillä faktoilla! Olemme nyt siis täynnä hienoja ja tarpeettomia faktoja. Loppujen lopuksi löysimme tiemme Burgasiin, jossa hostimme olivat meitä vastassa. Mainittakoon vielä, että sana ruokaöverit sai uuden merkityksen

Maanantai aamulla oli suuntana Sea Garden ja messupaikka. Messupaikalla meille pidettiin konsertti, jossa oli niin laulua ja tanssia, kuin myös jojo show. Messuihin tietysti kuuluu messupöydät ja Team Finland herätti ihmetystä hilloillaan ja vielä niin valkoisella ihollaan. Näky taisi toimia, sillä meitä nimitettiin messun upeimmaksi pöydäksi ja nappasimme palkinnon parhaimmasta mainosvideosta. Messupäivän ruokailu sujui messupaikalla kokeillen Bulgarialaisia perinneruokia, jotka vaikuttivat suurelta osin perunaan painottuvilta. Kyseinen päivä oli myös todettu parhaimmaksi shoppailulle, joten messun jälkeen nokka kääntyi kohti paikallista ostoskeskusta.

Team Finland feat superhillot

Perinteistä kansanlaulua Bulgarian tyyliin
...Ja tässä Team Finland taitaa Macarenan. Heeeeey Macarena!

Tiistaina pääsimme tutustumaan itse kouluun, joka oli huomattavasti suurempi meidän lukioomme verrattuna. Koulun pokaalivitriinit herättävät todennäköisesti kateutta myös lukiomme tietyissä luokissa, joten toivottavasti kuva tuo motivaatiota tulevaan jalkapallo-otteluun. Kisailut jatkuivat koululla mölkyn parissa ja uudet ystävämme innostuivat kovasti lajista, vaikka pelin nimen ääntäminen tuottikin hieman vaikeuksia. Kisailut jatkuivat Discover the city -pelin myötä, mikä starttasi pormestarin tapaamisen jälkeen paikalliselta kunnantalolta. Toisen päivän jälkeen oli havaittavissa punaisuutta eräiden innokkaiden auringonottajien kasvoilla.

Olkoon tässä mallia pokaalien voitosta

Kolmas päivä jatkui aikaisella nousulla opettajien loistohotellille, josta me muut saimme vain haaveilla. Matka taittui bussilla Kazanlakaan, keskelle Bulgariaa seuraamaan ruusuöljyn valmistamista. Mikä olisikaan ollut parempi tapa kuluttaa paikallista valuutta, kuin ruusutuotteiden ostaminen. Samalla reissulla pääsimme näkemään historiallisia hautakammioita ja upeita maisemia. Unohtamatta myös opetusta, ettei bussissa kannata nukkua tai tulet ikuistetuksi upeisiin kuviin.

Torstai kului myös matkailun merkeissä, sillä suuntana oli ensin St Anastasian saari. Saari oli pieni, ranta simpukan kuorista ja avattu yleisölle vasta pari vuotta sitten. Kaikista eniten taisimme nauttia lauttamatkasta saarelle ja takaisin, mutta valitettavasti syväjäästä tulleet, yllätys yllätys, muistuttivat päivän päätteeksi tomaatteja. Matka kuitenkin jatkui Sozopoliin, paikkaan, jossa suomalaiset tunnettiin. Tutustuimme paikan museoon, sekä kauppakulttuuriin. Viimeinen ilta kului joillain ravintolassa, jotkut pääsivät seuraamaan saksankielisen koulun valmistujaisia, joka muistutti penkkareita hillitysti. Samana iltana ensimmäiset tirauttivat kyyneleitä hyvästellessään ihmisiä.

Perjantai alkoi haikeana koululla, jossa jaettiin kiitoksia sekä Bulgarialaisten leipomaa kakkua. Alkoi haikeat jäähyvästelyt ja suuntasimme taas pitkälle bussimatkalle. Jälleen pitkän bussimatkan jälkeen saavuimme illalla ruuhkaisaan Istanbuliin, jossa majoituimme hotelliin lähellä lentokenttää. Hotellimme olikin hieno ja siellä uni maistuikin hyvin. Huomisaamuna jouduimme taas heräämään hyvin aikaisin, jotta ehtisimme paluulennolle Suomeen. Lentokentällä kaikki sujui hyvin ja saavuimme ajallaan Helsinkiin, josta lähdimme taas yhtä kokemusta rikkaampana ja nahka palaneena kohti kotia.

Stamo Georgiev esiintyi meille maanantaina ilman kameroita, mutta tässä hänen esityksensä Euroopan jojomestaruuden semifinaaleissa