perjantai 30. toukokuuta 2014

LaLu:n seikkailu Italiassa AKA Liskojen yöt

Huolimatta siitä, että kaikki tiet vievät Roomaan, lähdimme lentokoneella sunnuntaiaamuna Helsinki-Vantaa lentokentältä kohti spagetin luvattua maata. Kolmen tunnin tärykalvojen räjähtelemisen jälkeen laskeuduimme toiveikkaina imperiumin keskuksen lentokenttäasemalle. Lentokentällä pienen kompastelun jälkeen vaihdoimme konetta ja suuntasimme kohti Lamenzia Termen lentokenttää. Päivän viimeinen liikku tapahtui bussilla ja saavutimme yön pikkutunneilla kohteemme, Cosenzan. Lukuisten poskisuudelmien ja halausten saattelemina nukahdimme sikeästi isäntäperheiden meille suomille leposijoille.
Calabrian karu todellisuus lankesi yllemme aikaisen herätyksen muodossa ja parin espressoshotin jälkeen olimmekin jo kuuntelemassa paikallista matematiikan opetusta. Vaikka kielenä olikin italia, ymmärtämisprosentti oli kutakuinkin sama kuin kotimaisilla tunneilla. Oppitunteja seurasi aivan yhtä mieltäylentävän kiintoisat askartelutuokiot, luennot ja jotain esitelmiäkin kai siinä oli myös, jos mitään siitä enää muistaa, olihan tuo yhdeksäntuntinen koulupäivä melkoinen vihreä maili. Koulupäivä oli niin järkky, että illemmalla oli pakko päästä viettämään porukalla aikaa yhdessä erään isäntäoppilaan kämpille. Ilta kului keskustellen kirjallisuudesta ja musiikista akustisen kitaran raikaessa taustalla.
Tuos ois tota katutaidetta
Aamu saapui taas aikaisin, liian aikaisin, ja seuraavana liikkuna oli eräs merenrantakaupunki. Siellä kiertelimme katutaidetta tutkien ja söimme legendaarista italialaista jäätelöä (gelato). Eräs Suomen edustajista sai kuitenkin kokea Italian ilmavoimien ensimmäisen onnistuneen hyökkäyksen kun Hitchcockin linnut raivokkaasti paskoivat päälle. Päivään kuului myös meriruokamaratooni, sekä jonkun raunioituneen linnan ja/tai kivikasan ihmettelyä. Takaisin Cosenzaan saavuttuamme lähdimme tutkimaan sen autioita katuja.
Keskiviikkona pakenimme vuorille ihmettelemään paikallisia luonnonpuistoja, joissa näimme jotain hassuja hirviä, hauvoja ja täytettyjä eläimiä. Reggaen rytmittämän kierroksen päätteeksi saatoimme taas jatkaa loputtomia bussimatkoja, joiden aikana korvat paukkuivat aivan saatanasti koko ajan ja laulettiin Jaakko-kultaa monilla kielillä. Ja ebin leipäkin syötiin.
Rantapose
Torstaina uuvuttavan kierrätysmuseokierroksen ja toisen askartelutuokion jälkeen oli Suomen ryhmä vapautettu muiden ohjelmasta ja Team karvakamut jatkoi sekoiluaan rannalla. Tämän jälkeen oli vielä viimeisen ehtoollisen, pitsahaasteen aika: pöytään kannettiin pala palalta pitsaa niin paljon, ettei edes Petteri saanut syötyä kaikkea. Oli karvakamujen viimeinen ilta Cosenzassa, joten siirryimme Olavin isännän kotiin viettämään iltaa ja katsomaan Kummelin tonninseteliä. Kello viiden aikaan etsimme Anun ja Petterin, hyvästelimme ystävämme ja lähdimme kohti lentokenttäasemaa.
Roomassa ensimmäinen päivä kului jokseenkin utuisissa merkeissä, olihan tässä menossa jo toinen vuorokausi samoilla silmillä. Forum Romanumilla ja Colosseumilla kai siinä käytiin. Meillä oli muuten kivat roomapassit, päästiin jonojen ohi. Rooman päiviä siivitti pääasiassa Olavin väsynyt aforismeja ja silkkaa tajunnanvirtaa sisältävä monologi maailman menosta. Jotain afrikkalaisia mättöjä kai tuolloin syötiin ja allekirjoittanut (SW) vaipui syvähorrokseen pariksi tunniksi. Illallinen nautittiin opettajien seurassa.
Vatikaanijono
Lauantaina heiteltiin roposia siihen yhteen suihkulähteeseen siellä Roomassa, kyl te tiiätte. Ja jotain me siinä kierreltiin kaupungin ympäri, ei jaksa muistella, tämä blogi on jo nyt ihan pirun pitkä. Illalla katsottiin jalkapallo-ottelua, ja kyllähän siitä lähdettiin vielä ilman paitoja porukalla voitolla yöhön johonkin pizzapleissiin. Hola Madrid, jaxuhaleja Jarille (#JE).
Sunnuntain, tuon herran päivän, pyhitimme Vatikaaniin jonottamisella. Vatikaanin jälkeen kasattiin kamat, tilattiin pimeä taksi ja lähdettiin painelemaan kohti Suomea ja Huittista. Huittisiin saapuessamme oli olo jokseenkin rapea. Ebin reissu oli. Oli niin kiva reissu, että tekisi mieli ihan kiljua. Mutta olemmehan kovia heppuja. Timantinkovia.

And here comes the English summary of the trip:

We left Finland for Italy around 11 o’clock Sunday. After our 3-hour flight, we arrived at Rome airport, where we switched planes and continued our trip to Lamenzia Termen. This was followed by a bus trip to Cosenza where we finally met our hosts. Our eyelids were so heavy after all the travelling, we headed straight to bed once we settled down.
Maisemafiilistelyä
Harsh reality of Italy came down on us in the form of too early waking, too light breakfast and rain. We headed to our host school, where we spent few hours in the classrooms on the math and philosophy lessons. Program of the day also included an exhausting lecture on environmental issues and a debate on school bullying.
Tuesday we left for some town by the seaside, spent few hours with the local street art, and got on the bus again. It was time for our meal, which happened to be an epic seafood menu. After this 3-hour battle with the creatures of the sea, we wandered through some churches and chapels.
Wednesday kicked off with another bus trip. This time we travelled through the beautiful countryside of Italy and visited a nature park or two.
Thursday was Team Finland’s final day at Cosenza and after a tour at some recycling museum, we were free of planned program. We decided to go to the beach. Since our bus and flight for Rome left so early, none of us really got any sleep at all.
Weekend in Rome was eventful. We saw the famous Colosseum and Forum Romanum. Saturday evening was especially exciting as we gathered to watch some football. We also took a visit to the Vatican before we had to say goodbye to Italy and catch our flight to Helsinki.

Tästä kaunokirjallisesta mestariteoksesta voitte kiittää Sampoa ja Olavia.