torstai 2. toukokuuta 2019

Kvk Berliinissä (Version 2019)

Tämän vuoden kv-kurssin kohteeksi valikoitui Berliini, vaikka demokraattisen WhatsApp-
äänestyksen perusteella reissu vaikuttikin suuntautuvan Krakovaan… Mutta asiaan siis.
Matkamme alkoi lukiolta torstaina 25.4. klo 3 matkalla lentokentälle. Reissuun olivat
erehtyneet mukaan Anun, Timon ja Veskun lisäksi peräti 14 opiskelijaa. Lennettyämme
pari tuntia päädyimme Berliinin varsin tunkkaiselle ja tiivistunnelmaiselle lentokentälle.
Siellä säädimme matkalippujen kanssa ja matkasimme bussilla hotellille, jossa opet ja
suurin osa oppilaista ahtautuivat samaan huoneeseen (ihan siis vain laittamaan laukut
säilytykseen, kunnes lisää huoneita valmistuisi). Iltapäivällä seurasimme aikataulua niin
tunnollisesti, että Anulta paloi ne kuuluisat käämit.

Kiirettä pitää!

Metroretken jälkeen ehdimme kuin ehdimmekin valtiopäivätalon kupolille varattuun aikaan mennessä. Paahtavassa Berliinin +25 asteen lämmössä katsastimme maisemat kupolilla, ja loppupäivä jatkui kunkin omalla tavalla. Eräät yrittivät tilata vielä hotellille perinteistä saksalaisherkkua, sushia. Tämä saksankielinen operaatio ei onnistunut toivotulla tavalla (kuski joutui ymmärryksemme mukaan sairaalaan) eikä tilaus koskaan tullut perille. Illalla toiset lähtivät vielä tutustumaan Saksan virvokkeisiin, toisille riitti Lidl, natürlich.

Toinen päivä alkoi opiskelijoiden ohjelmalla eläintarhassa. Alun perin perjantaille oltiin
suunniteltu koko opiskelijoiden ohjelma, mutta huomattuamme, että kaupat ovat
sunnuntaina kiinni siirsimme sille päivälle sellaiset epäolennaiset asiat, kuten Berliiniin
muurin. Eläintarha oli lajimäärältään maailman suurin, ja siellä tutustuimme myös
akvaarioon. Näiden läpikäyminen oli sen verran raskasta puuhaa, että ainakin osa
meistä vetäytyi hotellille perehtymään saksalaiseen tv-tarjontaan moneksi tunniksi.
Illalla suurin osa porukasta lähti intialaiseen ravintolaan, jossa muun muassa kehiteltiin
kolmiodraamaa opettajien välille tarjoilijan kysyttyä mahdollisista sukulaisuussuhteistamme.

Pah, Korkeasaaren valkoposkihanhet, täällä on sorsia!

Turistimeininkejä!

Osa käväisi olympiastadionillakin!

Lauantaina oli opettajien päivä, jolloin Anu, Vesku ja Timo veivät meidät kaupunkikierrokselle,
jota triatloniksikin oltiin tituleerattu. Lauantain sää oli aluksi aika pilvinen, mutta loppupäivää
kohden aurinkokin alkoi paistaa. Onneksi päivän lämpötila pysyi silti alle +20 asteen, eli ei
ollut tuskallisen kuuma, niin kuin kahtena ensimmäisenä päivänä. Ensimmäisenä
kohteenamme kuitenkin oli tv-torni ja maailmankello.

Tämän jälkeen kävelimme kohti Berliinin tuomiokirkkoa, Berliner Domia. Matkalla ylitimme
myös Spree-joen. Kirkossa jouduimme nousemaan tuskalliset 264 porrasta, jotta pääsimme
kirkon yläosaan ihastelemaan Berliinin maisemia.

Kirkkovierailun jälkeen seuraavana kohteenamme oli historiamuseo. Museo oli melko
kattava ja siellä oli paljon nähtävää.

Perinteinen saksalainen nukke 1800-luvulta...

Museosta siirryimme kävellen katsomaan Brandenburgin porttia. Istuskelimme myös tapaan kuuluen holokaustin muistomerkillä. Portille saavuttuamme odottelimme hetken porukastamme jälkeen jääneitä henkilöitä, joten Jonnalla ja Miralla oli aikaa mennä ihastelemaan ja silittelemään paikallisia hevosia, joita vieressä oli. Kun kaikki olivat saapuneet paikalle, otimme meidän ryhmäkuvamme ja Timo kertoi Brandenburgin portista. Käväisimme myös Hitlerin bunkkerin “raunioilla”. Sen jälkeen kävelimme katsomaan Checkpoint Charlieta, johon myös ohjattu päivämme päättyi. Jokainen vietti loppupäivän omalla tavallaan, osa porukastamme meni shoppailemaan Mall of Berliniin ja illalla osa lähti suunnistamaan kohti turkkilaista ravintolaa, mutta päätyikin American Dineriin.

Sunnuntaina, viimeisenä päivänämme Berliinissä oli luvassa opiskelijoiden päivä. Menimme
metrolla ihastelemaan East Side Gallerya. Wikipediaa lainaten ‘’East Side Gallery on
Berliinin Friedrichshainin kaupunginosassa säilytetty 1,3 kilometrin mittainen pätkä Berliinin
muuria, joka on täytetty eri taiteilijoiden tekemillä maalauksilla’’.

Anun tasapainoharjoitus
East Side Galleryn jälkeen oppilailla oli taas vapaata ja osa vietti ajan kahviloissa ja toiset menivät hotellille istumaan ja lämmittelemään, sillä päivä ei ollut kovin lämmin ja vettäkin satoi välillä. Menimme kuitenkin iltapäivällä vielä syömään yhdessä koko porukan kanssa paikalliseen Alt Berliner Biersaloniin. Syömisen jälkeen suuntasimme hotellille hakemaan matkalaukkumme ja lähdimme bussilla lentokentälle. Lentokentällä menimme turvatarkastuksesta läpi ja pääsimme portille odottelemaan lentoamme. Lento lähti Berliinistä klo 19:15. Lennon aikana meitä ilahdutti suomalainen polttariporukka tai muu vastaava Suomi-aiheisine lauluineen ja suorittamiensa “salatehtävien” ratkaisujen muodossa. Helsinkiin saavuimme 22:05. Helsingissä nousimme bussiin, josta matka lukiolle takaisin alkoi. Olimme Huittisissa noin yhden aikaan yöllä. Saman päivän aamuna oli aika palata kouluun, ja useimmat tästä koetuksesta selvisivätkin.

Kiitos “virkistävästä” reissusta Timolle, Anulle ja Veskulle sekä muulle porukalle!