maanantai 20. toukokuuta 2019

Uusien teknologioiden tiedeleirikoulu

Koulumme osallistui uusien teknologioiden tiedeleirikouluun yhdessä Raision, Nousiaisten ja Mynämäen lukioiden kanssa. Leirikouluun sisältyi Suomessa vierailu Olkiluotoon sekä Ranskan matka, jolle mukaan lähti jokaisesta koulusta kuusi opiskelijaa ja yksi opettaja.

Lauttakylän lukion edustus ilman Kallea
ja tässä Kalle

Lentomme Amsterdamin kautta Marseilleen lähti pääsiäismaanantain aamuna kello seitsemältä, joten matkanteko täytyi aloittaa jo yöllä. Onneksi konetta odotellessa oli hyvin aikaa katsoa Game of Thronesin uusin jakso. Kun jopa Risto-Matti oli selvinnyt laskeutumisesta ja suurin osa saanut matkatavaransa, oli aika lähteä taksilla hotellille. Taksimatkan aikana kuskimme kertoi meille omia ruoka- ja juomasuosituksiaan Ranskasta.
Juuri Marseilleen saapuneet matkalaiset

Hotellilla reissumme poikia odotti 16 hengen yhteishuone ja Fannia patjamajoitus. Illalla opettajat veivät meidät vielä yhteiselle kierrokselle Marseillen vanhaan kaupunkiin. Kierroksen jälkeen oli vielä hieman vapaa-aikaa, joka vietettiin alkoholittomaan reissuun kuuluvalla tavalla esimerkiksi kirkoissa.

Porukkaa vanhassa kaupungissa

Taustalla esimerkki Marseilelaisesta kirkosta

Seuraava päivä oli niin sanottu pääpäivä, sillä kohteenamme oli fuusiovoiman koelaitos ITER. Ennen sitä saimme kuitenkin nauttia hyvästä hotelliaamiasesta ja omien tiskiemme tiskaamisesta. Päivän ensimmäinen kohde oli CEA, jossa pääsimme tutustumaan Ranskalaiseen ydinvoimaan. CEA:lla saimme myös ainutlaatuisen tilaisuuden nähdä Westin tokamak-reaktorin.

CEA:n jälkeen pääsimme katsomaan ITERin rakennustyömaata sekä saimme vielä hieman kuulla fuusiosta ja ITERin toiminnasta.

Koulumme edustus ITERin edustalla (tällä kertaa myös Kalle pääsi mukaan kuvaan)

Fysiikka-aiheinen kuva humanistien kiusaksi

Iltapäivä olikin sitten taas kokonaan vapaata. Sitä vietettiin muun muassa uusien kirkkojen ja Bee Movien parissa. Myös ruotsin kielelle tuli illan aikana käyttöä ja reissumme toinen suuri rakkaus, Hippopotamus, tuli löydettyä (ensimmäinen jääköön mainitsematta blogissa) .

Notre-Dame de la Garde (joka oli edelleen katolinen kirkko)

Keskiviikkona päivän ohjelmana oli matkustaa junalla neljä tuntia Marseillesta Toulouseen. Junamatkan aikana opettajien kanssa samaan vaunuun päässeet Miikka ja Verneri tutustuivat differentiaaliyhtälöihin.
Ryhmäläiset ostamassa metrolippuja

Perillä Toulousessa kuumeisen ruokapaikan etsimisen jälkeen, päädyimme kymmenen hengen porukalla syömään Hippopotamukseen. Ruokailun kruunasi ravintolan tarjoilijan ilme, kun neljän pojan ja kuuden tytön seurueesta Fanni tarjoutui maksamaan laskun. Loppuilta sujui hyvin ja juttua riitti samanhenkisen porukan seurassa.

Fermat’n Yliopisto.
Torstaina vierailukohteenamme oli Airbussin tehdas. Kävimme ensin Airbussin museossa, jossa näimme yllättäen lentokoneita. Pienen passisekoilun jälkeen pääsimme myös kaikki kierrokselle tehtaalle, jossa pääsimme näkemään lentokoneiden valmistusta. Valitettavasti emme nähneet Beluga-rahtilentokonetta lähietäisyydeltä.

Koko ryhmä Airbussilla

Illalla oli jälleen vapaa-aikaa, joka tuli käytettyä erittäin fiksusti etsiessä kala- ja äyriäisravintolaa, jota ei loppujen lopuksi tainnut edes olla olemassa. Onneksi aasialainen pikaruoka kuitenkin oli hyvää.

Perjantaina oli viimeinen kokonainen päivämme ranskassa. Oli aika vierailla Cité de l'espacen avaruustiedekeskuksessa. Tästä on parempi kertoa kuvilla (kerrankin jossain kohteessa sai ottaa kuvia).

Lauttakylän lukion opiskelijat kannattelemassa kantorakettia

Lauttakylän lukion opiskelijat vertailemassa kuun ja maan painovoimia

Students of Lauttakylä Upper Secondary School probing Uranus

Lauttakylän lukion opiskelijat Sojuz avaruuskapselissa

Lauttakylän lukion opiskelijat kiihdyttämässä inflaatiota

Keskukselta lähdettyämme pojat halusivat välttämättä käydä vielä ostamassa essuja ja tuoksukynttilöitä paikallisessa liikkeessä.

Toulousessa satoi, kun Suomessa oli lämmin ja aurinkoista

Perjantai-ilta huipentui hienoon yhteiseen illalliseen opettajien valitsemassa ravintolassa. Ruoka ja seura olivat molemmat erinomaista.

Lauantaina oli vielä aikaa ostaa viimeiset tuliaiset ennen lentoa Suomeen. Paluulennolla osa onnekkaista pääsi istumaan koneen etuosaan bisnesluokan taakse, jossa jalkatila oli huomattavasti suurempi kuin muualla koneessa. Helsinki-Vantaan kentällä oltiin noin puolilta öin ja siitä jatkettiin vielä kotiin.

Kiitokset vielä kaikille neljälle mahtavalle opettajalle, jotka olivat mukana reissussa!