keskiviikko 27. maaliskuuta 2019

Tiedepäivä Lauttakylän alakoululla 4.3.2019

Peruskoulun opetukseen kuuluu nykyään erilaisten aihekokonaisuuksien opettamista. Lauttakylän alakoulun 5- ja 6-luokkalaiset olivat valinneet tämän vuoden teemaksi energian ja ympäristön. Lauttakylän lukion Energia ja ympäristö -kurssin opiskelijat opettajansa johdolla olivat toteuttamassa alakoulun tiedekasvatuspäivää. 


Tiedepäivän aikana alakoulun oppilaat rakensivat lämmönjohtavuusmittauslaitteiston, tutkivat veden pintajännitystä, määrittivät erilaisten vedenkeittotapojen eroja ja vaikutusta energian kulutukseen, tutkivat veden sähköisiä ominaisuuksia, mallinsivat lämmön siirtymistapoja draaman avulla, tutkivat koulurakennusta ja vaatteitaan lämpökameralla. 

 Juho ja Niko opastavat lämmönjohtavuuslaitteiston rakentamisessa. 

Abyan ja Roosa opettavat veden erityisominaisuuksia.  


Emmi ja Kalle kertoo veden pintajännityksen merkityksestä maapallon elämälle. 

Lämmönjohtavuutta draaman avulla. 

Fanni ohjaa opiskelijoita erilaisten lämmitystapojen vertailussa. 

Miikka kertoo lämmön eristämisestä ja oppilaat valmistivat mahdollisimman hyvin lämpöä eristävät suojan vesilasille. 

Lämmitystapojen vertailua Maarian opastuksella. 

Lämpökameran avulla tutkittiin vaatteiden ja koulurakennuksen lämmöneristävyyttä. 

Päivä huipentui kootaan, missä päivän aikana opittuja asioita kerrattiin yhdessä. Koonnan yhteydessä esitettiin fysiikan demoja. Jälleen kerran oli opettavainen päivä sekä esiintyjille että osallistujille. On hienoa päästä toteuttamaan luokka-asteiden välistä yhteistyötä, missä lukion opiskelijat saavat arvokasta esiintymiskokemusta tulevaisuutta ajatellen. 


Risto-Matti kertoi sähköstä ja sähkön eri muodoista. 
Verneri piti koko päivän fysiikan demopajaa, jossa hän esitteli fysiikan eri aihealueita. 

Teksti: KVH
Kuvat: Taina Mäkinen ja KVH

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti