tiistai 30. toukokuuta 2017

Erasmus+ -vieraiden viikko

Koulumme oli mukana Erasmus+ -hankkeessa ja isännöi vieraita  7.5-12.5 välisenä aikana. Sunnuntaina kansainväliset vieraamme saapuivat Espanjasta, Bulgariasta, Italiasta, Sloveniasta ja Tsekistä.

Maanantaina oli ensimmäinen kokonainen päivämme. Aloitimme päivän salissa, jossa jokainen maa esitteli oman yritysidean. Ennen lounasta kiersimme esittelemässä koulua vierailemme. Tämän jälkeen lähdimme kohti kaupungintaloa, matkalla kävimme tutustumassa huittisten kirkkoon ja Risto Rytin patsaaseen. Kaupungintalolla Huittisten kaupunginjohtaja Jyrki Peltomaa piti esitelmän huittisista ja koulutusjohtaja Eija Mattila kertoi opiskelusta huittisissa ja suomen koulutusjärjestelmästä. Tilaisuuden päätteeksi nautimme kakkua ja kahvia.

Tapahtuman jälkeen Erasmus+ vieraamme lähtivät harjoittelemaan torstaina järjestettävää konserttia varten. Harjoitusten jälkeen vietimme yhteistä aikaa koulun tiloissa herkutellen ja huhkolinnassa lentopalloa pelaillen.

Tiistaiaamuna määränpäämme oli Rauma. Ensimmäinen pysähdys oli Eurassa, Biolanin toimipisteellä. Siellä meitä odotti mukava vastaanotto ja heti alkuun kuuntelimme Biolanin historiasta ja arvoista kahvipöydän äärellä. Kahvittelun jälkeen kiersimme upeaa Biolanin Euran konttoria. Biolanilta jatkoimme matkaa kohti Raumaa, jossa meillä oli aluksi noin 15 minuutin kestävä vapaa-aika. Seuraavaksi suuntana oli ravintola Wanhan Rauman Kellari. Maittavan aterian jälkeen lähdimme oppaan kanssa kiertämään Raumaa.

Opasretki alkoi paikalliselta kirkolta, josta siirryimme Vanhan Rauman kapeille kaduille katsomaan siellä sijaitsevia taloja. Viimeisenä opasretken kohteena Helsingin-aukio, josta aikojen saatossa oli lähetetty ihmisiä asuttamaan pääkaupunkiamme. Kierroksen jälkeen jokaisella oli reilun tunnin verran vapaa-aikaa, jonka monet kuluttivat ihastellen kaupunkia ja paikallisissa kahviloissa. Rauma yllätti meidät suomalaisetkin upeudellaan!
Keskiviikkona suuntasimme Turkuun, jossa vierailimme ensimmäisenä Turun tuomiokirkolla ja sen jälkeen Turun linnassa. Kierrettyämme nähtävyydet menimme Panimoravintola Kouluun nauttimaan olomme kylläisiksi. Ruokailun jälkeen koitti vapaa-aika, jonka kulutimme kahvikupin ja shoppailun äärellä!

Torstai oli viimeinen kokonainen päivämme ja se kului konserttiin harjoittelun merkeissä. Illalla oli vihdoin ja viimein paljon odotettu konsertti,jossa näimme jokaiselta hankkeessa mukana olleelta maalta mieleenpainuvia esityksiä!

Torstai-iltana vietimme viimeistä yhteistä iltaamme mökillä, jossa pelasimme hauskoja pelejä ja saunoimme!

Perjantaina koitti viimein kotiinlähdön aika. Ennen vieraidemme lähtöä jaoimme todistukset ja vietimme viimeisiä hetkiä halipiirin ja kyynelten merkeissä.