lauantai 13. toukokuuta 2017

Kvk Berliinissä

Koulumme kansainvälisyyskurssi vieraili Berliinissä 20.-23.4. Matka kohti Saksan pääkaupunkia alkoi aikaisella herätyksellä ja kello neljältä aamulla matka Helsinki-Vantaan lentokentälle oli alkanut.

Ensimmäisenä päivänä ryhmä ihasteli opettajien johdattamana hotellin lähellä sijaitsevaa Keisari Vilhelmin muistokirkkoa jonka jälkeen kävimme Petterin mukaan perisaksalaisessa ravintolassa syömässä. Ruokailun jälkeen olimme vapaita lähtemään omille teillemme ja halukkaat saivat vierailla DDR-museossa.

Toisen päivän ohjelma oli oppilaiden suunnittelema. Kävelimme pitkin Berliinin katuja, kävimme Berlin Dungeonissa testaamassa pelkokerrointamme, vierailimme Brandenburgin portilla ja kuljimme holokaustin muistomerkin kautta Berliinin muurille. Kun olimme hyppineet tarpeeksi Itä- ja Länsi-Saksan rajan yli lähdimme viettämään vapaa-aikaa kukin minnekin.

Kolmas päivä oli opettajien suunnittelema, ja luvassa oli AlliertenMuseum jossa tutkimme alkuperäistä Checkpoint Charlie -rakennusta. Lisäksi vierailimme Friedrichstraßella, paikassa jossa alkuperäinen Checkpoint Charlie oli sijainnut, Museum Haus am Checkpoint Charliessa ja Topografie des Terrorsin edustalla sijaitseva ulkoilmanäyttelyssä. Kävelyntäyteisen päivän kruunasi vierailu afrikkalaisessa ravintolassa.
Viimeisenä päivänä ryhmäläiset kohtasivat valinnan vaikeuden: mennäkö Petterin kanssa Wannseen palatsille ja Stasin entiselle päämajalle, Anun kanssa taidemuseoon, Veskun seurana luonnontieteelliseen musoon vai viettääkö viimeisen päivän täydessä vapaudessa. Illalla lensimme takaisin Suomeen.