keskiviikko 30. toukokuuta 2018

Tieteentäytteinen bisnesmatka Tšekkiin!

Toukokuuhun mahtuu jos jonkinlaista puuhaa ja projektia, joten miksei myös lukiomme yrityskurssin ja fysiikan ryhmän yhteistä matkaa Tšekkiin?

Yrityskurssilaisilla on ollut perinteenä lähteä lukuvuoden lopuksi reissuun, jota varten ollaan kerätty rahaa ja järjestetty useita erilaisia tapahtumia, sekä myyjäisiä vuoden mittaan. Fysiikan ryhmä on puolestaan aktiivisesti osallistunut erilaisiin kansainvälisiinkin tiedeprojekteihin. Yhteistuumin matkakohteeksi valikoitui Keski-Euroopassa sijaitseva Tšekki.

Tiistai aamuyönä, 8.5. herätyskellot soivat ja ketään ei varmasti huvittanut sängystä ylös nouseminen ennen kukonlaulua. Tiedossa oli kuitenkin mukava päivä, sillä luvassa oli matka Tšekkiin! Tapaaminen lentokentällä oli sovittu tapahtuvaksi aamulla kello 7:40 ja jokainen saapui paikalle parhaaksi katsomallaan tavalla: junalla tai autolla. Lähtöselvityksen ja turvatarkastuksen jälkeen oli vielä hieman aikaa nukkua lentokentän penkeillä ja hankkia matkaeväitä ennen lentoa. Lentomatka kesti vajaat 2 tuntia ja aika kului nopeasti uneliaissa tunnelmissa. Fysiikan opiskelijoilla ei kuitenkaan ollut aikaa lepoon, sillä oli määritettävä lentokoneen kiihtyvyyttä.
Lentokoneen kiihtyvyysmittauksia
Prahassa lämpöä oli vastassa + 25 astetta ja luvassa oli hyvin aurinkoinen päivä. Ensimmäisenä suuntasimme lentokentältä kohti päärautatieasemaa, jonne jätimme matkalaukkumme säilytykseen muutaman tunnin ajaksi. Rautatieasemalta olikin jo kiire lähteä metsästämään lounaspaikkaa, sillä nälkä oli jo ehtinyt yllättää niin opettajat kuin opiskelijatkin. Lounaan jälkeen kokoonnuimme yhteen ja lähdimme kiertelemään kaupungin nähtävyyksiä. Opiskelijat olivat laatineet pienissä ryhmissä lyhyet esittelyt jostakin nähtävyyskohteesta, joista ensimmäisinä vuorossa olivat: vanhan kaupungin tori, kello, juutalaiskortteli, sekä Kaarlen silta. Nähtävyyksien katselun ja vapaa-ajan vieton jälkeen oli aika palata päärautatieasemalle (Hlavní nádraží), josta minibussi lähti kohti hotellia. Hotelliksi valikoitui Liberecin sydämessä sijaitseva Hotel Praha. Ilta olikin vapaata ohjelmaa ja jokainen sai käyttää sen parhaaksi katsomallaan tavalla.
Opiskelijoita Liberecin kaupungintalon edustalla

Keskiviikkona oli luvassa koulupäivä, sillä suuntasimme hotellilta n. 30 minuutin kävelymatkan päähän, Podještědské gymnáziumiin, joka on aikaisemmin tehnyt yhteistyötä lukiomme kanssa. Tällä kertaa yhteinen projekti oli Forces Around Us, joka oli keskittynyt havainnoimaan arkipäiväisiä fysiikan ilmiöitä. Koululla pääsimme tutustumaan muihin opiskelijoihin, sekä kokemaan autenttisen tsekkiläisen kouluruoan. Esittelimme omaa lukiotamme ja kerroimme Suomesta, kun vastavuoroisesti tsekkiläiset kertoivat omasta koulustaan ja maastaan. Veimme heille Suomesta tuliaisiksi salmiakkia, kettukarkkeja, ruissipsejä, sekä tietenkin Fazerin sinistä.
Yrityskurssin esittelyä

Koululounaan jälkeen lähdimme iQLANDIA-tiedekeskukseen, johon meille annettiin näyttelyihin liittyviä tehtäviä ja suoritimme ne yhteistyössä Podještědskén opiskelijoiden kanssa. Tiedekeskuksella meille pidettiin myös tiedeshow ja loppuajan saimme vapaasti kierrellä tiedekeskuksessa.

Tutustumista iQLANDIA:n näyttelyihin
Sami omassa elämänkuplassaan
Tiedekeskuksessa vierailun jälkeen päivän pakollinen osuus oli ohitse ja jokainen suuntasi minne halusi: osa illanviettoon muiden opiskelijoiden kanssa, takaisin hotellille tai kaupungille shoppailemaan.
Lalun ja Podještědskén opiskelijoita viettämässä yhteistä illallishetkeä.
Kuvassa vasemmalla: Anna, Tiia & Jaroslav
Kuvassa oikealla: Anna, Aino, Anni
Torstaina lähdimme aamupalan jälkeeen hotellilta matkalaukut mukanamme ja suuntasimme kohti Škodan tehtaita ja museota, Mladá Boleslavin kaupunkiin. Pääsimme seuraamaan lähietäisyydeltä, kuinka Škodan autoja valmistetaan.
Opettajat poseeraamassa Škodan museon edustalla
Škodan museovierailun jälkeen suuntasimme Svijanyn panimolle, jossa meillä oli kierros ja pääsimme tutustumaan tekniikkaan, jolla Svijanyn oluita valmistettiin. Söimme panimolla myös lounaan, jonka jälkeen matkamme jatkui Prahaan ja kohti viimeistä hotelliamme. Ensivaikutelma hotellista ei ehkä ollut paras mahdollinen, mutta kaikki kuitenkin selvisivät yöstään elossa.

Perjantain ohjelma oli varsin vapaata. Ohjelmaan kuului vain TV-tornilla vierailu ja metrolla seikkailua. TV-tornissa vierailun jälkeen oli vapaa-aikaa ja opiskelijat suuntasivat lounaalle ja sitten kaupoille hankkimaan vielä viimehetken tuliaisia. Illalla pidettiin vielä yhteinen illallishetki, johon opettajat ja osa opiskelijoista osallistuivat.

Lauantain ohjelma oli varsin yksimielisesti päätetty: KOTIIN! Väsynyt ja reissusta rähjääntynyt porukkamme pakkasi tavaransa hotellilta ja kiiruhti kohti metroasemaa. Metron kyydissä kaikki päätyivät turvallisesti linja-autoasemalle, josta kyyti jatkuikin bussilla suoraan lentokentälle. Tutuksi tulleiden lähtöselvityksen ja turvatarkastuksen jälkeen oli vielä aikaa nautiskella aamupalaa, hoitaa viimetippaan jääneet tuliaisostokset, sekä hankkia tietenkin matkaeväät.

Jälleen antoisa reissu, josta käteen jäi muutakin kuin vain tyhjä lompakko. — Nimittäin uusia ystäviä, hienoja kokemuksia ja entistä parempi kielitaito.