maanantai 18. joulukuuta 2017

Persoonallista projektimatkailua Saksassa

Matkaraportti uuden Erasmus-hankkeen ensimmäisestä kokoontumisesta Saksasta!

Matkamme alkoi lauantaina aamuyöllä Huittisista kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää. Kentällä tapasimme pääkoordinaattorin (Jari) ja fysiikan lehtorin (Kalle). Lentoa odotellessa jokainen teki mitä halusi: tytöt lähtivät kiertämään tax free -kauppaa ja opettajat suuntasivat kohti loungea. Lento Saksaan sujui nopeasti ja perillä Düsseldorfissa otimme junan kohti Kölniä. Kölnissä veimme matkalaukut hotellille ja lähdimme katsomaan nähtävyyksiä, joista ensimmäisenä oli vuorossa Nean Hohenzollernin silta, jonka jälkeen reissaajat olivat niin nälkäisiä, että piti käydä syömässä: tietysti makkaraa. Tämän jälkeen menimme katsomaan Ailin esittelemää Kölnin tuomiokirkkoa. Siellä kiipesimme ylös torniin vaivaiset 517 porrasta. Seuraavaksi oli vuorossa Erikan esittelemä Alter Marktplatz ja Irenen Rathaus, jossa tosin pidettiin häitä, joten emme päässeet tarkemmin tutustumaan siihen. Tosin tämä takasi tytöille lisää shoppailuaikaa. Kaupoista tarttui mukaan muun muassa 16 paria sukkia, mistä opettajat eivät päässeet yli koko reissun aikana. Illalla kävimme vielä syömässä, ja jos totta puhutaan niin taksilla.

Sunnuntaiaamulla nautimme täyttävän hotelliaamiaisen ja lähdimme kiertelemään vielä päiväksi Kölniä. Kävimme tutustumassa vielä Kölnin triangeliin, josta löytyi näköalatasanne. Sieltä onneksemme löytyi myös hissi. Ehdimme käydä kahvilassa ja kierrellä ostoskatuja tosin suurin osa kaupoista oli kiinni - Jarin ja Kallen onneksi oli sunnuntai. Päädyimme syömään italialaistyyppiseen ravintolaan, josta matka matkui hotellin kautta juna-asemalle. Asemalla meidät ja Jarin matkalaukku annettiin Kallen käsiin, kun Jari lähti katsomaan jalkapalloa ja me muut suuntasimme kohti Mönchengladbachia. Perillä jokainen lähti oman host-perheensä mukaan.

Maanantaina mentiin omien hostien kanssa koululle. Koululla oli tervetuliaistilaisuus, johon sisältyi musiikkiesitys, eri maiden koulujen esittelyvideot, logokilpailu (jonka voitimme) sekä Saksan koulun esittelyä. Kävimme kaikki yhdessä syömässä, jonka jälkeen meillä oli opastettu kierros Mönchengladbachissa. Kierroksen jälkeen oli vapaa-aikaa, jonka aikana kävimme mm. syömässä, shoppailemassa ja kotona laittautumassa iltaa varten. Illalla meillä oli DITUM-juhla yhdessä koululla. Juhlassa oli hyvää musiikkia, tansseja sekä tärkeimpänä HYVÄÄ ruokaa! Myös Kalle pisti parastaan tanssilattialla. Juhlan jälkeen menimme takaisin host-koteihin.

Tiistaina aloitimme päivän pitämällä esitykset omista yritysideoistamme. Esitelmien jälkeen meidät jaettiin ryhmiin, joissa keskustelimme yrityksistä ja äänestimme parhaasta yrityksestä. Meidän yritys sai eniten ääniä. Pienen tauon jälkeen lähdimme paikalliseen Handwerkschaftiin. Se on paikallinen hyvin moderni ammatillisen koulutuksen keskus eli työssäoppimiskeskus. Siellä opiskelijat käyvät siis työssäoppimassa. Meille näytettiin ensin paikkoja ja kerrottiin ammateista, jonka jälkeen söimme siellä. Sitten oli vapaa-aikaa ja menimme tietysti tyttöjen kanssa shoppailemaan! Jari ja Kalle kävivät joulumarkkinoilla jo kolmatta kertaa. Illalla menimme yhdessä vaihtareiden ja hostien kanssa joulumarkkinoille luistelemaan. Luistelu sujui leppoisasti Jaria ja Kallea taklatessa tylsillä luistimilla. Onneksi suomalaiset osaa! Loppuillan vietimme joulumarkkinoilla muiden vaihtareiden kanssa.

Keskiviikkoaamulla menimme koululle odottavin tunnelmin, sillä lähes kaikille oli vielä epäselvää, mitä sinä päivänä tulisi tapahtumaan. Jäimme ulos odottamaan bussia, kun olimme olleet jo tovin liikkeessä saimme kartat, joissa reittimme näkyi. Olimme tekemässä kolmen maan kierrosta ja ensimmäisenä oli vuorossa Alankomaat. Kävimme Roermondin kaupungissa, jossa kiertelimme melko ohjatusti. Matka ei juuri pysähtynyt paitsi Kallen nähtyä juustokaupan. Roermondista matka jatkui kohti Belgiaa. Belgiassa oli vapaampi ohjelma ja suurimmaksi nähtävyydeksi tuli läheinen kuppila. Tosin saimme maistaa myös belgialaisia ranskalaisia - Heselle ei tehnyt kenenkään enää mieli. Päivän viimeisenä kohteena oli Aachen, jossa kävimme opastetulla kierroksella kirkossa ja saimme kierrellä vapaasti joulumarkkinoilla.

Torstaina aamulla kävimme hostiemme kanssa ensimmäisellä oppitunnilla opettajien ollessa palaverissa. Tämän jälkeen lähdimme muiden vieraidemme kanssa kohti Escape roomia. Me lyöttäydyimme yhteen espanjalaisten kanssa voiton toivossa. Niinhän siinä kuitenkin kävi, että jouduimme turvautumaan laulamiseen, jotta meidän päästettiin ulos. Tämä ei kuitenkaan lannistanut ja pian suuntasimmekin jo syömään. Kun tulimme takaisin koululle, oli vuorossa jälleen yllätys. Aulassa oli parkourpisteitä ja jakauduimme joukkueisiin niitä suorittamaan. Suomalaiset tietenkin omana joukkueenaan. Ensimmäinen tehtävämme oli koota *silta. Kokoamisessa Kalle yritti parhaansa mukaan häiritä, mutta suostui lopulta Jarin kanssa auttamaan; silta tosin romahti. Tämän jälkeen menimme tunnistamaan EU-maiden lippuja ja saimme kuulla Euroopan historiaa. Sitten oli vuorossa vieraiden kyselytunti, jossa saksalaiset oppilaat halusivat tietää, kuinka hyvin heidän järjestämänsä vierailu oli onnistunut. Vielä oli vuorossa matemaattisia pulmapelejä, joiden parissa vietimme muutaman tovin. Viimeisenä vielä piirsimme, mitä matematiikka meille merkitsee. Illalla meillä oli juhlat samassa paikassa, jossa opettajilla oli illallinen, tämän jälkeen matka jatkui lähes jokaisella eri suuntiin.

Perjantaiaamuna jouduimme sanomaan hyvästit ihanille hostperheille ja matkamme jatkui kohti Düsseldorfia. Düsseldorfissa menimme Orbit-museoon, joka on modernin taiteen museo. Museossa Jari ja Erika innokkaina tulkitsivat taideteoksia ja Kalle kritisoi “muutamia” teoksia. Museon kattoon 25 metrin korkeuteen on rakennettu rihmastoa muistuttava iso verkko, jonka päälle pääsi kävelemään. Osalta meistä se vaati oman pelon voittamista ja toisille se oli helppoa kuin heinänteko! Museon jälkeen oli aika sanoa hyvästit myös muille vaihtareille ja omille hosteille. Muut jatkoivat matkaansa takaisin Mönchengladbachiin ja me jatkoimme matkaamme ravintolaan. Ruuan jälkeen kävimme kaupoilla, joulumarkkinoilla ja kävelimme ympäri Düsseldorfia. Myöhemmin menimme hotelliimme ja vietimme porukalla viimeistä iltaamme Saksassa korttipelien merkeissä.

Lauantaiaamuna pakkasimme tavarat, jätimme matkalaukut hotelliin ja lähdimme yhdessä aamupalalle leipomoon. Aamiaisen jälkeen lähdimme pitkälle kävelylle Düsseldorfin vanhaan kaupunkiin. Kävimme jälleen lyhyesti joulumarkkinoilla, pikku puodeissa sekä kahvilassa juomassa lämmintä kaakaota. Tämän jälkeen jatkoimme kävelyä kunnes Jarilla iski nälkä ja kävimme syömässä. Ruuan jälkeen lähdimme pienellä kiireellä hakemaan hotellista matkatavarat ja seuraava kohde olikin lentokenttä! Kasuaalisti myöhästyimme junasta, mutta ehdimme onneksi ajoissa kentälle. Kentällä olo oli väsynyt ja iloinen hyvästä ja vauhdikkaasta viikosta. Teimme kentällä vielä viime hetken tuliaisostoksia ja sitten boarding jo alkoikin. Koneessa me tytöt kirjoitimme matkamuistokortit Jarille ja Kallelle ja muistelimme viikon hauskimpia hetkiä. Jokainen meistä varmasti ikävöi Saksaan ja hostperheitämme, mutta olimme silti onnellisia kotiin pääsemisestä. Suomessa seuraava päämäärä oli oma koti ja oma lämmin sänky. Eihän niitä voita mikään!

Teksti: Aili ja Erika
Tekstin aiheet: Aili, Erika, Irene, Nea, Jari ja Kalle
Kuvat: öööh...

Euroopan komissio ei vastaa julkaisun sisällöstä. Suomessa Erasmus+ -ohjelman hallinnoinnista ja toimeenpanosta vastaa Erasmus+ -ohjelman kansallinen toimisto Opetushallituksessa.