torstai 1. joulukuuta 2016

Season makers Norjassa

Lähdimme perjantaiaamuna 4.11 kymmenen yrityskurssilaisen ja kahden opettajan voimin kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää, josta lentomme suuntasi Osloon. Petteri piti bussimatkalla tuttuun tapaansa tietovisan, tällä kertaa Norja-aiheisen. Kuullessaan tietovisan palkintona olevan pääsyn lentokentän loungeen aamiaiselle, viimeisetkin nukkumatit virkosivat ja kilpailu otettiin tosissaan. Voittajaksi itsensä selvitti tällä kertaa Katariina.

Näkymät lentokoneen ikkunasta menomatkalta

Perille sateiseen ja kylmään Osloon saavuimme aamupäivällä. Perjantaipäivän saimme vapaa-aikaa tehdä mitä halusimme. Toiset jäivät hotellihuoneisiin lepäämään matkaväsymystään, kun taas toiset suuntasivat samantien sanan vapaa-aika kuullessaan shoppailemaan. Hotellilla oli erinomainen sijainti shoppailijoita ajatellen, sillä se sijaitsi kaupungin isoimman ostoskadun ja ostoskeskuksen vieressä. Lopulta suurin osa ostoksista sai kuitenkin jäädä kauppoihin norjalaisen suolaisen hintatason takia, joka oli jopa suomalaisille korkeaan hintatasoon tottuneille liikaa.
Lauantaina aamupäivällä suuntasimme opettajien johdolla pienelle nähtävyyskierrokselle, jossa kävimme katsomassa kuninkaan linnan sekä Kon-tiki museon. Kierroksen jälkeen loppupäivä oli jälleen meidän iloksemme vapaa-aikaa.

Kuninkaan linna
Koko reissun ainoa ryhmäpotretti

Sunnuntaiaamuna suuntasimme kohti bussiasemaa ja päivän urakkaa, nimittäin lähes yhdeksän tunnin mittaista bussimatkaa Trondheimiin. Matka sujuikin odotettua paremmin bussin ikkunasta näkyviä kauniita maisemia ihailtaessa. Puhelinriippuvaisten ryhmäläistemme onneksi bussi oli varustettu pistorasioilla sekä ilmaisella wifillä. Perille Trondheimin bussiasemalle saavuimme seitsemän aikoihin illalla, missä isäntäperheemme olivat meitä vastassa. Loppuilta kuluikin omiin isäntäperheisiin tutustuessa.

Maisemia bussin ikkunasta
 Maanantaiaamu alkoi tutustumiskierroksella paikalliseen kouluun, joka oli 2000:n oppilasmäärällä huomattavasti suurempi kuin meidän lukiomme. Maanantai-iltapäivällä suuntasimme pienissä ryhmissä Trondheimin keskustaan nähtävyyskierrokselle.

Nidarosin tuomiokirkko

Old town bridge
Viikko kului paikallisessa koulussa Scandinavian business company -projektin parissa. Projektiin kuului yhteensä neljä eri koulua: yksi Norjasta, yksi Islannista sekä kaksi Suomesta, toinen Huittisista ja toinen Ulvilasta. Ennen reissua projektin kaikkien maiden jäsenet olivat ahkeroineet jo omissa kotimaissaan ja tehneet video-, paperi- sekä nettimainoksen valitsemastaan tuotteesta kilpailua varten. Meidän valitsemamme tuote oli Kotajan ruusunlehtihillo.

Kotajan ruusunlehtihillon esittely

Viikon aikana koulussa teimme paljon erilaisia ryhmätöitä, pidimme kilpailuita sekä kuuntelimme mielenkiintoisia luentoja mm. yrittäjyyteen liittyen. Koulupäivien jälkeen illat olivat vapaa-aikaa. Muutamana iltana hostimme järjestivät meille yhteistä tekemistä mm. yhteisen elokuvaillan, keilausta sekä päivällisen paikallisen näköalatornin ravintolassa.

Paikallinen näköalatorni Tyholttarnet
Ryhmätyön suunnittelua
Petteri oli mukana kilpailun päätuomaristossa

Emmin ryhmä selvitti tiensä kilpailun välierään

... samoin Anniinan ryhmä

Lauantaiaamuna koitti isäntäperheiden hyvästelyt, lähtö Trondheimista ja paluu takaisin koti Suomeen. Tällä kertaa matkustimme junalla Trondheimista Oslon lentokentälle. Kuuden tunnin junamatka ei tuntunut sunnuntain yhdeksän tunnin bussimatkan jälkeen enää miltään. Lentomme lähti Oslosta illalla ja perillä Huittisissa olimme vasta puolenyön jälkeen. Kaiken kaikkiaan reissu oli onnistunut ja saimme hyvät muistot sekä paljon uusia tuttavuuksia.

Jätimme hyvästit lumiselle Trondheimille ja suuntasimme junalla kohti lentokenttää